Nowe stawki podatkowe na 2025 rok
Od 2025 roku zmianie ulegną stawki podatku od nieruchomości uiszczane przez mieszkańców i działające na terenie gminy przedsiębiorstwa. Na sesji Rady Gminy Bełchatów 26 listopada radni przyjęli także nowe stawki podatku rolnego i leśnego.
W 2025 roku korekcie ulegną stawki większości podatków od nieruchomości. Zgodnie z przepisami prawa stawki podatkowe nie mogą być wyższe od stawek maksymalnych określonych przez Ministerstwo Finansów. W przypadku stawek uchwalonych na 2025 rok będą one we wszystkich przypadkach znacznie niższe od stawek maksymalnych. Różnica kwotowa między stawkami maksymalnymi, a tymi podjętymi przez radnych w uchwale wynosi 5 mln 120 tys. zł.
Planowana kwota dochodów do budżetu Gminy Bełchatów z podatku od nieruchomości według nowych stawek na 2025 rok wyniesie ok. 85 mln 650 tys. zł (w tym 82,5 mln zł od osób prawnych i 3,1 mln zł od osób fizycznych).
Korekta stawek podatku od nieruchomości w stosunku do roku bieżącego zakłada podwyżkę o 10% dla osób fizycznych. Oznacza to, że właściciel posesji, który płacił np. 400 zł podatku od nieruchomości rocznie, w 2025 roku zapłaci 440 zł, czyli mniej niż 4 zł miesięcznie więcej niż dotychczas. Dla osób prawnych korekta podatku wzwyż wyniesie 20%.
Ustalając stawki podatku od nieruchomości, który jest znaczącym dochodem własnym gminy kierowano się pozyskaniem dochodów celem zapewnienia realizacji zadań własnych gminy. Ustalone stawki podatkowe pozwolą uzyskać wpływy dochodów do budżetu, co zapewni rytmiczną realizację zadań gminy.
- W Gminie Bełchatów stawki podatków od nieruchomości, zarówno tych od osób fizycznych, jak i osób prawnych, od wielu lat należą do najniższych stawek podatkowych w samorządach, szczególnie powiatu bełchatowskiego - podkreśla Konrad Koc, wójt Gminy Bełchatów. - W tamtej kadencji podnieśliśmy podatek tylko raz. W tej kadencji zdecydowaliśmy się na niewielką korektę podatków, ze względu na to, że Gmina Bełchatów ma bardzo wiele zadań do wykonania. Mieszkańcy sami to widzą - podkreśla wójt. - Realizujemy wiele projektów drogowych, kanalizacyjnych, przebudowujemy szkoły, budujemy chodniki, rozwijamy strefy przemysłowe, tworzymy praktycznie od podstaw infrastrukturę sportowo-rekreacyjną. Jest tego bardzo dużo. Ale czekają nas bardzo poważne wyzwania, w zakresie gospodarki wodnej. To są modernizacje trzech ujęć wody, w Ławach, Hucie i Parzniewicach, ale też chcemy stworzyć własne, duże ujęcie wody w Łękawie. Na to wszystko potrzebne są olbrzymie środki, liczone w kilkanaście milionów złotych. Mamy również ambicje aby w sposób wydatny, zauważalny przez mieszkańców realizować projekty drogowe. Na drogach gminnych i powiatowych przechodzących przez naszą gminę. Te projekty drogowe są najbardziej obciążające nasz budżet. Stąd decyzja, aby podatki w gminie, nie radykalnie, ale w sposób zauważalny dla naszego budżetu skorygować. Chcemy naszą gminę rozwijać, aby była coraz ładniejsza i nowocześniejsza, więc musimy się wspierać dochodami płynącymi od mieszkańców i przedsiębiorców - dodaje wójt.
Nowe stawki podatków od nieruchomości na 2025 roku, w porównaniu ze stawkami obowiązującymi w tym roku oraz maksymalnymi stawkami określonymi przez Ministerstwo Finansów zawiera poniższa tabela.
Stawki podatku obowiązujące w 2024 roku [w zł] | Stawki podatku uchwalone na 2025 rok [w zł] | Górne stawki określone przez Ministerstwo Finansów na 2025 r. [w zł] | ||
od gruntów | związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - od 1 m kw. powierzchni | 0,96 | 1,15 | 1,38 |
pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych - od 1 ha powierzchni | 5,05 | 5,56 | 6,84 | |
pozostałych w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - od 1 m kw. powierzchni | 0,33 | 0,36 | 0,73 | |
niezabudowane objęte obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego | 3,32 | 3,65 | 4,51 | |
od budynków | mieszkalnych - od 1 m kw. powierzchni użytkowej | 0,73 | 0,80 | 1,19 |
związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - od 1 m kw. powierzchni użytkowej | 24,95 | 29,94 | 34,00 | |
zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - od 1 m kw. powierzchni użytkowej | 11,42 | 12,56 | 15,92 | |
związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - od 1 m kw. powierzchni użytkowej | 5,02 | 5,52 | 6,95 | |
od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - od 1 m kw. powierzchni użytkowej | 4,80 | 5,28 | 11,48 | |
od budowli | ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i st. 3-7 ustawy z dn. 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych | 2,00% | 2,00% | 2,00% |
Podczas listopadowej sesji Rada Gminy ustanowiła także nowe stawki podatku leśnego i rolnego.
Podatkiem leśnym opodatkowane są wszystkie grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako lasy. Podatek leśny od 1 ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0.220 metra sześciennego drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Rada Gminy może jednak obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna, określoną w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego, przyjmowaną jako podstawa do wyliczenia stawki podatku leśnego na obszarze gminy. I tak też się stało. Średnią cenę drewna podaną przez GUS wynoszącą 277,35 zł za m sześć. radni obniżyli do 233,50 zł, czyli o 15,81% mniej niż stawka maksymalna. Przy takim założeniu stawka podatku leśnego w 2025 roku wyniesie 61,017 zł od hektara lasu (w 2024 zł było to 72,0346 zł/ha). Gdyby gmina zastosowała stawkę maksymalną do budżetu mogła pozyskać 57 tys. zł więcej.
Podobnie rzecz ma się w przypadku podatku rolnego, który dla gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego wynosi równowartość 2,5 q żyta od 1 ha przeliczeniowego, zaś dla gruntów, które nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego - 5 q żyta od 1 ha przeliczeniowego.
Zgodnie z komunikatem GUS cena skupu żyta ustalona została na 86,34 zł za dt. Rada Gminy obniżyła tę cenę do 67,64 zł za dt, czyli o 21,66%. W związku z tym wysokość podatku rolnego w 2025 roku wyniesie:
- od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych - 169,10 zł
- od 1 ha gruntów - 338,20 zł.
Takie stawki oznaczają, że z tytułu podatku rolnego gmina pozyska o 130,9 tys. mniej, niż moglaby pozyskać stosując stawki maksymalne.