Zadanie pn.: „Utworzenie ekopracowni Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łękawie" zostało dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Cel projektu:
Nowoczesna pracownia ekologiczna wyposażona w nowe meble, sprzęt multimedialny, pomoce dydaktyczne niezbędne do wykonywania doświadczeń umożliwi uczniom w małej wiejskiej szkole lepsze zrozumienie świata przyrody, a także pozwoli na wyrównanie szans edukacyjnych. Będzie to pracownia służąca prowadzeniu lekcji i opanowaniu podstawy programowej i jednocześnie stanowiąca inspirację do rozwijania zainteresowań, umiejętności oraz talentów wśród uczniów.
Organizowanie warsztatów, lekcji pokazowych i zajęć terenowych dotyczących ochrony środowiska, recyklingu, oszczędzania zasobów naturalnych przyczyni się do zwiększenia świadomości ekologicznej i promowania proekologicznych i prozdrowotnych postaw. Badania terenowe wzbudzą zainteresowanie naukami przyrodniczymi. Uczniowie, którzy bezpośrednio doświadczają fascynujących procesów przyrodniczych, są bardziej skłonni rozwijać swoje zainteresowania i kontynuować edukację w kierunku nauk przyrodniczych. Dzięki bogatej bazie dydaktycznej pracowni, nauczyciele będą organizować ciekawe zajęcia w grupach oraz przygotowywać uczniów do konkursów oraz akcji, takich jak sprzątanie okolicznych terenów czy sadzenie drzew. Pracownia przyczyni się do kształtowania wśród uczniów świadomości przyrodniczej i postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska, a przede wszystkim uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne i uaktywni młodzież do podejmowania działań proekologicznych. Dlatego właśnie pracownia ekologiczna ma pełnić rolę centrum wychowawczego, korzystanie z którego zapewni rozwój emocjonalny młodego człowieka, wpłynie na kształtowanie jego świadomej postawy w dorosłym życiu – postawy człowieka wrażliwego na otaczający go świat, który będzie odpowiedzialny za zasoby przyrody. Praca z pomocami dydaktycznymi, kontakt z różnymi eksponatami, ma wpłynąć na ucznia, czyniąc z niego świadomego młodego ekologa. Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży jest inwestycją w przyszłość. Dzięki nauce w takiej pracowni ekologicznej młode pokolenia, wychowane w duchu szacunku do natury i zrozumienia zasad zrównoważonego rozwoju, będą w stanie podejmować świadome decyzje i działania na rzecz ochrony środowiska, co w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści całemu społeczeństwu.
Wartość ogólna projektu:
68 353,57 zł
Wysokość dofinansowania ze środków pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w formie dotacji udzielonej na podstawie umowy nr 675/EE/D/2024 z dnia 09-12-2024 r.:
60 000,00 zł
Opis projektu:
Pracownia ekologiczna będzie nowoczesnym i wszechstronnym miejscem edukacyjnym, które ma na celu rozwijanie świadomości ekologicznej oraz umiejętności praktycznych uczniów. Ma to być przestrzeń, która łączy teorię z praktyką, umożliwiając realizację różnorodnych projektów związanych z ekologią, ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. W tej pracowni na co dzień przede wszystkim będą się odbywały zajęcia z przyrody, biologii, fizyki i chemii, na których będzie realizowana podstawa programowa z wykorzystaniem zakupionych pomocy dydaktycznych.
Ponadto będą organizowane lekcje pokazowe i warsztaty dla uczniów klas I-III oraz dla dzieci przedszkolnych. Wygląd pracowni, dobór kolorów, jej wyposażenie oraz różnorodność i innowacyjność prowadzonych w niej zajęć mają na celu m.in. zachęcenie dzieci do aktywnego uczestnictwa w poznawaniu zagadnień ekologicznych, rozbudzenie ciekawości i pasji przyrodniczej wśród dzieci i pozytywnego nastawiania do nauki, przygotowanie uczniów do konkursów, wdrażanie do poszukiwania nowych rozwiązań. Cele te będą osiągane poprzez eksperymenty, doświadczenia, poznawanie przez dotyk, wzrok, zapach, różne formy aktywności na lekcji.
Istotnym elementem pracowni będzie fototapeta z Jeziorem Żółkin, które znajduje się całkiem blisko naszej szkoły. Jest to miejsce znane i cenione przez lokalną społeczność, co sprawi, że jego wizerunek w pracowni zadziała jako łącznik między teorią, a rzeczywistością przyrodniczą, którą uczniowie znają i z którą są związani emocjonalnie. Na tej samej ścianie co fototapeta zostaną umiejscowione dwie witryny, a pomiędzy nimi staną trzy niskie komody w kolorze popiel.
Wewnątrz i na zewnątrz mebli znajdą się pomoce do przeprowadzania doświadczeń, modele pokazowe, gry dydaktyczne. Na meblach będą także eksponowane wyniki doświadczeń i eksperymentów naszych uczniów. Na ścianie północnej umieścimy plansze edukacyjne prezentujące układ okresowy pierwiastków, budowę komórek i drzewa. Przy drzwiach zostanie ustawiony 3-komorowy kosz na śmieci do segregacji odpadów. Dzięki niemu uczniowie będą nabywać praktycznych nawyków sortowania śmieci. Po drugiej stronie drzwi zostanie utworzona
stacja robocza z mikroskopami, co pozwoli na lepszą organizację pracy poprzez szybką i łatwą dostępność do tych przyrządów. Na ścianie południowej zostaną zamontowane nad oknami trzy zielone rolety, które umożliwią prawidłowy odbiór projekcji multimedialnych. Pomiędzy dwoma oknami zawiśnie zegar z chrobotkiem. Użycie takiego przedmiotu w pracowni ekologicznej podkreśli promowanie ekologicznych produktów. Na parapetach znajdą się rośliny doniczkowe, po trzy na każdym parapecie, wszystkie w jednakowych, zielonych doniczkach. Na ścianie zachodniej, która zostanie pomalowana na kolor zielony zawiśnie monitor interaktywny 75 cali i magnetyczna tablica suchościeralna. Nowoczesny monitor wraz zakupionymi programami multimedialnymi pozwoli na unowocześnienie procesu nauczania i jakość uczenia się, a tym samym wpłynie na większą atrakcyjność zajęć. Magnetyczna tablica będzie nieodzowna przy wykorzystywaniu na zajęciach pomocy magnetycznych. Na środku sali ustawimy 10 szarych, mobilnych stolików uczniowskich, łączone po dwa, które będą tworzyć pięć wysp do pracy w grupach, do nich będą dostawione krzesła szkolne w kolorze zielonym. Dzięki takiej aranżacji, odpowiedniej kolorystyce i wyposażeniu, pracownia ekologiczna stanie się miejscem inspirującym, sprzyjającym rozwijaniu pasji oraz umiejętności uczniów w zakresie ekologii i ochrony środowiska.
Zapraszamy do obejrzenia strony WFOŚiGW w Łodzi